PRZYJAZNY POWRÓT DO SZKOŁY
Program adaptacji uczniów I LO Carolinum do nauczania w systemie hybrydowym i stacjonarnym w roku szkolnym 2020/2021
W oparciu o rekomendacje zawarte w programie „ Jak wspierać uczniów po roku epidemii?” realizowanym na zlecenie MEN oraz na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów I LO Carolinum w Nysie dotyczącej kondycji psychofizycznej młodzieży w czasie nauczania zdalnego, zespół wychowawczy przedkłada do realizacji następujące zasady:
A. Organizacja pracy szkoły
- Należy zintensyfikować działania mające na celu podniesienie kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji i ponowną integrację klas oraz pomoc szkoły w adaptacji uczniów do rytmu nauki stacjonarnej lub hybrydowej.
- Nie będą przeprowadzane prace pisemne (sprawdziany, testy, wypracowania, kartkówki) i odpowiedzi ustne na ocenę w pierwszym tygodniu po powrocie klas do szkoły w systemie hybrydowym.
- Nie będą sprawdzane na ocenę notatki w zeszytach uczniowskich.
- W czasie pracy szkoły w systemie stacjonarnym istnieje możliwość pisania sprawdzianów tylko z materiału bieżącego, nie z poprzednich działów.
- Przypominamy o konieczności respektowania zapisów zawartych w Statucie Szkoły dotyczących zasad korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych przez młodzież podczas zajęć szkolnych.
B. Pomocne zasady i sposób podejścia
- Skupianie się na uczniach ich potrzebach i aktualnych możliwościach, a nie na spodziewanych osiągnięciach edukacyjnych.
- W trybie zajęć stacjonarnych zaleca się czujność i natychmiastowe reagowanie na absencję dzieci na lekcji, brak aktywności lub inne obserwowane problemy (orientacja w przyczynach, kontakt z rodzicami, ewentualnie podjęcie współpracy w tej sprawie z pedagogiem/psychologiem szkolnym).
C. Integracja w ramach zespołów klasowych, wyjścia, wycieczki
- Świadome wzmacnianie relacji rówieśniczych, np. poprzez wprowadzanie wspólnych zadań, które integrowałyby grupę wokół wartościowego działania.
- Wycieczki piesze i spacery z wychowawcą , które pozwalają na pracę nad dobrą kondycją i zapewniają kontakt z rówieśnikami.
- Wprowadzenie spacerów edukacyjnych jako stałych elementów planu lekcji (wspólne wychodzenie z całą klasą lub z grupami rotacyjnie), które połączą cele edukacyjne i integracyjne.
- Troska o kondycję fizyczną uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego, wspólnych wycieczek, spacerów.
D. Realizacja programów profilaktycznych
- Realizacja programów profilaktycznych, które wzmacniają kondycję psychiczną młodzieży, zapobiegają problemom i zachowaniom ryzykownym i spełniają funkcję integracji uczniów w oparciu o pozytywne wartości.
- Prowadzenie treningów komunikacji społecznej pomocnych w powrocie do zasad obowiązujących w kontaktach z innymi oraz realizacja programów spełniających funkcję adaptacyjną, które na nowo pomogą wejść w grupę oraz usprawnią integrację i klimat społeczny grup i klas.
E. Organizacja wsparcia psychologicznego
- Zwrócenie szczególnej uwagi nauczycieli na sprawną identyfikację uczniów, których zachowanie może wskazywać na istnienie głębszych problemów.
- Jak najszybsze objęcie pomocą psychologiczną dzieci i młodzieży, która ma bardzo słabą kondycję psychiczną, a w szczególności tych uczniów, którzy w okresie pandemii doświadczyli jakiejś formy traumy.
- Objęcie szczególną troską uczniów, których czas epidemii skonfrontował z nietypowymi, szczególnymi problemami wynikającymi z ich sytuacji życiowej, rodzinnej, prawnej lub zdrowotnej. Powołanie zespołu wsparcia dla młodzieży szczególnie dotkliwie dotkniętej kryzysem.
- Kontynuowanie programu monitorowania frekwencji.
- Przeprowadzenie zajęć przez wychowawców podczas lekcji wychowawczych na temat umiejętności budowania udanej relacji, zrozumienia i okiełznania lęku oraz konstruktywnego radzenia sobie ze złością i innymi nieprzyjemnymi emocjami.
F. Działania skierowane do rodziców
- Poszerzanie wiedzy i kompetencji rodziców uczniów w zakresie dobrej komunikacji, umiejętności wychowawczych poprzez prelekcje lub spotkania prowadzone przez specjalistów.
- Uwrażliwianie rodziców na niepokojące objawy, które mogą świadczyć o poważniejszych trudnościach psychicznych dzieci oraz przekazanie wiedzy o sposobach właściwego reagowania (w oparciu o zaangażowanie psychologów i pedagogów szkolnych, specjalistów z PPP).